Blogi

square-icon POSTITUSED

Kümmekond aastat tagasi tundusid isesõitvad sõidukid võimalikud ainult filmides, kuid tänapäeval ei kahtle enam keegi, et autod või bussid võiksid ise sõita. Küsimus on ainult, millal? Viimastel aastatel on investeeringud autonoomsete sõidukite arendamisse olnud märkimisväärsed ja selles valdkonnas on tehtud suuri edasiminekuid.

Eesti on üks kuuest riigist, mis asub ühishanke raames looma isejuhtivate busside juhtimissüsteemi, mis hoiaks töös nii bussiparke kui nendega seotud teenuseid. Fleet Complete’i Eesti haru osaleb samuti projektis, pakkudes bussipargi halduseks vajalikke lahendusi ja teadmisi.

Sarnasel eesmärgil toetab meie Kanada emaettevõtte Toronto tudengeid, kes on võtnud eesmärgiks rahvusvahelise AutoDrive võistluse raames ehitada täielikult autonoomne auto.

Isejuhtivate busside süsteemi loomine Euroopas - projekt FABULOUS

 

 

FABULOS ehk tuleviku isejuhtivate linnabusside juhtimissüsteem (Future Automated Bus Urban Level Operation Systems) on kolmeaastane projekt, mida kaasrahastatakse Euroopa Liidu teadusuuringute ja innovatsiooni raamprogrammist «Horisont 2020» ning selle partnerriigid on Eesti, Soome, Kreeka, Holland, Norra. Projekti eesmärgiks on arendada isejuhtivate minibusside juhtimiseks vajalik terviklik süsteem, mis hoiaks töös nii bussiparke kui nendega seotud teenuseid.

Projekti lõpus välja valitav tarkvaraarendus peab võimaldama targalt isejuhtiva ühistranspordi marsruute planeerida ning nõudepõhiselt transporti tellida, tuues seega transpordi tarbijale lähemale ja muutes ühistranspordi kasutamise paindlikumaks.

Mis edasi?

Fleet Complete on projektigrupis koos ettevõtetega, nagu Silberauto Eesti, Tallinna Tehnikaülikooli, Modern Mobility ja Autonomus Mobility, kes ühiselt said edasi järgmisesse etappi. Hetkel koostatakse tasuvusanalüüsi, et hinnata, kas taoline süsteem oleks jätkusuutlik ja teostatav. Sealt edasi on järgmiseks sammuks prototüübi ehitamine ja juba selle aasta lõpuks peaksid bussid jõudma linnaliiklusesse testimiseks. Kui meie projektigrupp ka edukalt järgmisest etapist edasi saab võib juhtuda, et ka Tallinna tänavatel hakatakse busse testima. Bussid varustatakse Fleet Complete’i telemaatikalahendustega, et jälgida reaalajas bussi asukohta ja liikumist, manöövreid, aku kestvust jmt.

 “Projekti eesmärgiks on luua autonoomsete busside juhtimissüsteem, mis võimaldaks busside kasutuselevõttu linnaliikluses. Inimeste jaoks tähendaks see sisuliselt seda, et nad saaksid nõudepõhiselt sõita näiteks bussipeatusest haiglasse.” selgitas Jaanus Truu, Baltikumi tegevjuht. "Fleet Complete’i tarkvara aitab busside liikumist reaalajas jälgida, inimestele nähtavaks teha ja liikluskäitumist analüüsida."

 “Meie eesmärgiks on pakkuda inimestele alternatiivseid võimalusi autode kasutamiseks, olgu selleks siis jalgsi ja rattaga liikumine või ühistranspordi kasutamine. Autonoomsed minibussid aitaksid ühistranspordi kättesaadavust parandada pakkudes nõudepõhist transporti,” lisas Anni Sinnemäki, Helsingi Linnakeskkonna aselinnapea.

AutoDrive väljakutse – Fleet Complete toetab tudengeid autonoomse auto ehitamisel

 

 

Ilmselt iga inseneritudengi üheks unistuseks on ehitada autonoomne sõiduk, aga arvestades kulusid, ei ole see just kõigi jaoks reaalne. Toronto ülikooli inseneritudengitel see võimalus avanes ja tänu erinevate ettevõtete toetusele saavad nad osaleda projektis AutoDrive, et ehitada Zeus – isejuhtiv auto.

AutoDrive Challenge on rahvusvaheline autonoomsete sõidukite ehitamise võistlus, kus Zeus saavutas võistluse esimeses etapis esimese koha, olles parim objektide äratundmises ja vältimises. Võistluse lõppeesmärgiks on aastaks 2020 ehitada isesõitev sõiduk. Fleet Complete on koos teiste sponsoritega, nagu General Motors, üks aUToronro võistkonna toetajatest. Lisaks avanes Fleet Complete’i töötajatel võimalus sõita Zeusiga.

Mis tunne on istuda isesõitva auto esiistmel?

See on veider, kuid samas põnev kogemus. Kuigi kõik on turvaline, tundub siiski natuke hirmutav, et rool liigub ilma juhita ja kõik otsused tehakse arvuti poolt. Ilmselt on see miski, millega harjumine võtab veel natuke aega.

“Palju õnne kogu võistkonnale. See on suur saavutus – muuta tavaline sõiduk autonoomseks sõidukiks.” ütles Alan Fong, Fleet Complete’i tehnoloogiajuht. “Autonoomsete sõidukite ehitamiseks on vaja nii erinevaid tehnoloogilisi kui ka riistvaralisi lahendusi, mis on kulukad. Meil on hea meel, et Fleet Complete saab projekti omalt poolt toetada koos teiste sponsoritega nagu General Motors ja Intel. “Tasub meeles pidada, et võistlus kestab kolm aastat ja mitte ainult ühe aasta. Tudengid on olnud siiani väga tublid ja seda näitab ka esimesel aastal koju toodud võit. Tasub meeles pidada, et see on teekond – täielikult autonoomse sõiduki disainimine, planeerimine ja ehitamine nõuab palju tööd.“ lisas Fong.  

Oleme põnevil ja ootame võistluse järgmist etappi ning jälgime pingsalt tudengite tegemisi. Sel aastal on Zeusi eesmärgiks reavahetus ja dünaamiliste objektide (inimesed) märkamine.

Hoiame teid mõlema projekti käekäiguga kursis!

  sept 19, 2019     Galina Korshunova