Marko Rebane tähistab ettevõttes 15. juubelit

Saage tuttavaks – Marko Rebane

Marko on Eesti müügiosakonna juht ning täna me tähistame tema 15. juubelit ettevõttes! 

Aastal 2008 pakuti Markole tolleaegses Oskando nimelises ettevõttes tööd sõnadega „ega see mugav koht ei ole, tööd tuleb roppu moodi teha“ – Markot see aga ei heidutanud ning kuna valdkond oli uus, arenev ja huvitav, siis sai justkui „maaletooja“ rollis olla. Tegime Markoga intervjuu, et mõista, mis hoiab inimest 15 aastat ühes ettevõttes ja mis on ajaga muutnud.

Kuidas on sinu roll aja jooksul Fleet Complete-s muutunud ja mis on olnud sinu enese jaoks kõige suuremad muutused?

Ametikoht on Sales Manager, aga Job Description on „Everything“. Selle 15 aasta jooksul on tehtud kõike – alates kolimisest ja mööbli kokku panemisest, süsteemide juurutamise, GPS seadmete paigaldamise ja konfigureerimiseni. 

Müügijuhi ametikohal müüsin algselt GPS seadmeid ning teenuse andsime kauba peale kaasa. Mingil hetkel kaasati mind eksporti välispartnereid otsima. Kuna seadmete müük kõige paremini ei läinud, siis muutsime fookuse riistvaralt tarkvarale. Sellest ajast saati on ettevõtte põhifookus olnud just tarkvara arendus ja müük. 

2013 pakkus Jaanus mulle võimlaust juhtida Eesti müügimeeskonda – võtsin selle väljakutse kõhklemata vastu. Sellest alates olen olnud nö juhtkonna liige ja alati kaasatud strateegiate väljatöötamisse.

2016 aastal ühinesime Taani ettevõttega Autolog, mille tulemusel tekkis uus ettevõte Ecofleet.

2019 omandas Kanada ettevõte Fleet Complete Ecofleete. See tõi kaasa omakorda palju muudatusi äriprotsessides ning ettevõtte kultuuris. 

Ilmselt kõik need erinevad muudatused, mida ettevõte on aastate jooksul läbinud ja nendega kaasnenud võimalused on põhiline põhjus, miks on Fleet Complete mulle 15 aastat jätkuvalt väljakutseid pakkunud.

Mille üle oled kõige uhkem?

Väga kõva personaalne areng on olnud. 15 aastat on mulle antud erinevaid võimalusi ideid genereerida ja katsetada – see on päris äge olnud ja selle üle olen uhke.

Näiteks sain ilma igasuguse eelneva kogemuseta proovida kätt eksportmüügis, katsetada erinevaid koostöövorme, otsida kontakte nii kohalikul kui välisturul, teha EAS-iga koostööd. Neid näiteid on palju!

Otsuseid ei tehtud kunagi ülevalt alla, oleme alati koos mõelnud, mida ja kuidas järgmisena proovida. Selline „ühisosa“, saab ise kaasa mõelda ja läbi katsetada.

Kokkuvõtvalt on see olnud areng läbi katsetamise ja mingil hetkel ka arusaamise, et kõike asju ei saa ka maailmas muuta – tore on see, et keegi ei pane sind seina äärde kui miskit viltu läheb. 

Ja kindlasti lugematu hulk Eesti ettevõtteid, kellega on koostööd tehtud ning kelle äriprotsesse parendanud oleme – selle üle võib ka uhkust tunda.

Mis on olnud suurim väljakutse?

Kõige suurem väljakutse on täna ja praegu. Fleet Complete on Eestis saavutanud mingi taseme, millest üle ronida on juba keerulisem.

Samas ei saa ju mäest alla kogu aeg liugu lasta, vahepeal peab üles ka ronima ja hetkel on mäest üles ronimise protsess. Toimime meeskonnana ja nendest perioodidest saab üle ka koos meeskonnaga.

Kes või mis on sind kõige enam mõjutanud?

Mõjutajaid on olnud palju: pere, kool, sõbrad. Karjääri mõttes on mind enim mõjutanud minu hea sõber , kes mind kunagi Maiasmoka restorani juhiabi töökohale sokutas ja siis mulle mentoriks oli. Sealt sai alguse ka minu huvi müügitöö vastu. Usun, et kui ei oleks olnud teda, ei istuks ma hetkel ka siin laua taga. 

Minu endine ülemus Tõnu, kes mind Oskandosse (endine Fleet Complete) tööle võttis, kes näitas, et asju saab ka teistmoodi teha, aitas näha asju teise vaatenurga alt. 

Ja kindlasti ka Fleet Complete Eesti CEO Jaanus, kes mulle siin ettevõttes on 14 aastat tegevusvabadust andnud, silmad kuklas, et väga lappesse ei läheks.

Mis sind täna motiveerib?

Olen aeg-ajalt leidnud ka ennast sellelt küsimuselt. Valdkond on huvitav ja innovaatiline, hea tunne on leida klientidele lahendusi, mis neid päriselt ka aitavad. Ettevõte ise on äge, toredad inimesed, tuled hommikul ikka hea meelega tööle. On ka olnud teistsuguseid perioode, kus parim osa päevas on olnud lõunapaus. Ikka käib see üles-alla.

Mida ütleksid oma 15 aastat nooremale endale?

Ole julgem!

Ei ole mõtet hirmus palju põdeda, tuleb lihtsalt ette võtta ja ära teha. Ütleksin ka seda, mida ütlen täna oma meeskonnale – müük ei ole juhus, seda peab ise plaanipäraselt tegema.

Parim lugu

Meil oli intensiivne müügiläbirääkimine ühe hooldusettevõttega, kes ei tahtnud mind üldse jutule võtta sest neil oli ettevõttes kõik tip-top korras. Kuna aga leidsime ettevõttest ühe tuttava tuttava, sain uuesti jutule. 

Ettevõte pani seadmed peale ja 2 nädala pärast sain autopargi- ja tööjõuhaldurilt kõne, kus ta mind tänas, et suutsime nad meelt muutma panna. Ettevõttel oligi varasemalt kõik korras – hommikul läksid juhid välja, tegid töö ära, tulid saatelehtedega tagasi. Kõik kliendid olid õnnelikud, töö oli tehtud, töötajad olid õnnelikud. Peale GPS seadmete paigaldamist olid aga juhid juba lõunast tagasi, kõik tööd tehtud. Tuli välja et nad olid nii efektiivsed, et tööd jagus ainult poole päeva jagu. Hea näide, kuidas ettevõttes tootlikust tõsta.

Me ei sõlmi oma klientidega pikkaajaliselt siduvaid lepinguid ning teenuse kuutasu on iga ettevõtte jaoks taskukohane, vahel on mõistlik see investeering teha ka selleks, et veenduda, et kõik ongi tip-top.

Milline peaks olema üks hea müügiinimene?

Paras psühhopaat peab olema! Kogu aeg surud ennast oma mõnusast mugavustsoonist välja. Teed meelega neid asju, mis sind natukene ebamugavalt tundma panevad ja pead neid tegema hommikust õhtuni, iga päev.

Öeldakse, et kõik inimesed ei sobi müügiinimesteks ja eks see on mingil määral tõsi, aga ma arvan, et müük on täpselt sama moodi õpitav nagu ükskõik mis teine elukutse. 

Külmade kõnede tegemine on ka kõige profimatele müügimeestele kõige suurem katsumus. Psühholoogilises mõttes ei meeldi ju kellelegi äraütlemine. Mõistusega saan aru, et see on tema mure, et ta ei saa tänu minule targemaks, paremaks, uhkemaks ja tugevamaks, aga ebameeldiv maik käib sellega ikka kaasas. Parim müügiinimene on vast see, kes seda tunnet ei tunne.

Mõni keerulisem või omapärasem projekt, milleks on meie toodet kasutatud.

Üks huvitav projekt, kus saime kaasa aidata oli „Honda Civic Ekspeditsioon“ aastal 2012. 

Idee oli selles, et Honda Baltic soovis promoda uute Civicute säästlikke mootoreid. Selleks loodi eraldi võistlus, kus siis tavalised inimesed tänavalt pidid võistlema kütuse ökonoomsuse peale 4000 km distantsil. Ehk siis – kõigil võistlejatel sama auto, ökonoomsus saavutati puhtalt sõidustiili pealt.

Selle projekti tegi põnevaks asjaolu, et sõiduki mudel oli niivõrd uus, et meie koostööpartneril, kes tootis GPS seadmeid puudusid vastavad protokollid kütuseandmete lugemiseks. Koostöös Hondaga saime ühe uue masina organiseerida seadmete tootjale katsetamiseks Poolas. Nädal ennem ürituse algust oli vastav püsivara seadmetel peal aga need oli vaja füüsiliselt Tallinnasse saada. Mäletan, et need saabusid Eestisse koos mingi juhusliku rekkamehega. Kogu aeg oli pinge peal – kas ikka jõuame sest kogu üritusest tehti ka teleseriaal. Viimased paigaldused tehti vahetult ennem ürituse algust, vist isegi sama päeva hommikul.

Ka meie tarkvaras olev sündmuste moodul sai selle ürituse raames korralikud „ristsed“, sest märkisime platvormil kindlad alad, millesse sisenedes sai meeskond SMS kinnituse, et antud sõiduk on kontrollipunkti saabunud.

Postimehe kajastus ürituse kohta: https://www.postimees.ee/802840/blogi-voidusoit-nimega-honda-civic-ekspeditsioon-on-edukalt-startinud 

Marko TOP 5 asja, kuidas hoida töötajat ühes ettevõttes 15 aastat

1. Äge toode

2. Äge kollektiiv

3. Ägedad kliendid

4. Mõnus töökeskkond

5. Vabadus ja muutused