Juhtides tulevikku: kiire ja vältimatu üleminek elektrisõidukitele

Strateegilised algatused, nagu autopargi elektrifitseerimine, on saamas võtmetähtsusega ettevõtete jätkusuutlikkuse programmides, mis on aina olulisema tähtsusega klientidele, partneritele, investoritele ja muudele osapooltele. Euroopa Liidu seatud eesmärgid panevad ettevõtteid aina rohkem mõtlema rohelisele tehnoloogiale kui uuele tööviisile. Samuti otsivad sidusrühmad ja partnerid sageli tõendeid selle kohta, kas ettevõtted, kellega koostööd tehakse, täidavad lubatud keskkonna heaoluks loodud eesmärke.

Aasta alguses EL poolt vastu võetud eelnõu keelustada 2035. aastaks uute sisepõlemismootoriga sõidukite müük tähendab vältimatut üleminekut elektrisõidukitele. 

Euroopa Keskkonnaagentuuri andmetel on elektrisõidukite GHG (Greenhouse Gas) heitkogused umbes 17-30% madalamad kui bensiini- ja diiselmootoriga autodel.

Elektrisõidukite arv kasvab Euroopas igal aastal. Näiteks moodustasid 2021. aastal uute autode registreerimise osakaalust 17,8% elektriautod.

Telia ja Eesti Energia kui teenäitajad

Eesti Energias on hetkel pea 8% kogu autopargist elektriline (33 elektrisõidukit). Eesmärk on elektriautode osakaal tõsta 2024 aasta lõpuks vähemalt 20% peale. Seatud eesmärki ka tõenäoliselt ületatakse. Eesti Energia transpordi halduse osakonna juht Mango Oras ütleb, et EL otsus sisepõlemismootoriga sõidukite müük 2035. aastaks keelustada neid hetkel üleliia ei mõjuta, sest ettevõttesisesed ambitsioonid on suuremad. „Loodame, et EL vastu võetud eelnõu mõjutab turgu nii palju, et Euroopa turule jõuaksid ka keerulistele teeoludele mõeldud elektrilised sõidukid, siis suudaksime kogu oma autopargi kiiremini elektri peale üle viia,“ kommenteeris Oras.

Telia autopargis on hetkel 28 elektrilist sõidukit (20% autopargist) ning 11 neist on ühiskasutuses. Kõiki ettevõtte autosid võivad töötajad kasutada ka isiklikeks sõitudeks. Eesmärk on kaotada ära vajadus omada eraldi isiklikku sõiduautot. Ühiskasutuses olevate autode broneerimiseks kasutatakse Fleet Complete Carsharing rakendust. „Carsharing rakendus teeb ühiskasutuses oleva autopargi haldamise suurele hulgale kasutajatele lihtsaks, sest lisaks mugavale broneerimissüsteemile, on meil ka täielik ülevaade autopargi hõivatusest. Lisaks annab Carsharinguga seotud Fleet Complete sõidupäeviku süsteem võimaluse eesmärgistada kõik tehtud sõidud era ja ärisõitudeks ja vastava märgistuse järgi ka kulude jaotus tööandja ja töötaja vahel jagada. Erasõitude kilomeetri hind peetakse automaatsete kannete abil töötajate järgmise kuu palgast kinni,“ ütles Telia Eesti haldusjuht Mari-Liis Männisalu.

Elektrisõidukite broneerimisel näeb töötaja rakenduses ka sõiduki aku taset, et vastavalt oma sõitu ja laadimisaega planeerida.

Autopargi elektrifitseerimine on suuresti osa ettevõtete jätkusuutlikkuse programmist, mis muutub üha olulisemaks ka värbamisel talentide ligimeelitamiseks ning olemasolevate töötajate kaasamiseks.

Eesti Energia kogemusel on põhjus, miks mõne töötaja esmavalikuks pole elektriauto, üldiselt hirm, et aku võib ootamatult tühjaks saada. Kõik, kes aga ka esmakordselt sõidavad, on hiljem väga positiivset tagasisidet jaganud. „Kõige enam nähakse eelist selles, et auto on ülimalt vaikne. Lisaks on elektriautod automaatkäigukastiga, väga hea lisavarustuse ja kiirendusega. Suure eelise ja ajalise kokkuhoiu annab Tallinnas elektriautoga sõites ka bussiradade kasutamine,“ ütles Oras.

Eesti Energia innustab ka oma töötajaid elektriautosid isiklikuks kasutuseks soetama. Selle motiveerimiseks on välja pakutud kontorites tasuta parkimis- ja laadimisvõimalused.

Elektrilisele sõidukipargile üleminekul tasub kindlasti jälgida ja võrrelda erinevate sõidukite kilomeetrihinda, et aru saada, milliseid sõidukeid millistes olukordades kasutada. Nii saavutatakse parim efektiivsus. Suurema läbisõiduga elektriautodel võib kilomeetrihind võrreldes sisepõlemismootoriga sõidukitega olla mitmekordselt soodsam. „Võttes arvesse kõiki sõidukiga seotud kulusid oli eelmise aasta andmetel elektriauto tasuvuspunkt 22 000 kilomeetrise aastase läbisõidu juures. Tänu taastuvenergia tootmise jõudsale kasvule ja nutikale laadimisaegade kasutusele, muutub laadimise maksumus veelgi soodsamaks ning tasuvuspunkt jõuab tulevikus kindlasti kiiremini kätte,“ ütles Eesti Energia esindaja.

Autopargi haldustarkvara pakub laiaulatuslikke lahendusi sõidukipargi efektiivsuse jälgimiseks ja analüüsimiseks, sealhulgas on võimalik jälgida CO2 heitkoguseid, analüüsida ettevõtte tulemusi ja teha saadud andmete põhjal vajalikke otsuseid saavutamaks jätkusuutlikkuse eesmärke. Haldustarkvara aitab ettevõtetel valmistuda elektrisõidukite kasutuselevõtuks ning optimeerida oma laadimis infrastruktuuri, sõiduulatust ja kandevõime haldust.

Tulevik on elektriline – kas olete üleminekuks valmis?

 

Kasutatud allikad: Euroopa Keskkonnaagentuur https://www.eea.europa.eu/en

European Parliament News https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/economy/20221019STO44572/eu-ban-on-sale-of-new-petrol-and-diesel-cars-from-2035-explained

Related Articles