Tarmo Mägi: 300 auto haldamine on päris lihtne!

Tarmo Mägi on autorendifirma ABC Rent Eesti rendijuht ja juba üle kuue aasta tegeleb ta sadade autode haldamisega. Suur kogemus suure autopargiga väärib jagamist. Uurisimegi Tarmo käest, kuidas hakkama saada kui ettevõttes on palju autosid.

Räägi palun alustuseks, mis firma see ABC Rent täpselt on?

ABC Rent on autorendifirma, mis pakub kliendile lühi- ja pikkarenti. Lühirent on ühest päevast kuni aastani, pikk rent on üks kuni viis aastat. Oleme Eesti kapitalil põhinev ettevõte ning tegutsenud juba 11 aastat.

 

Milline on teie autopark?

Lühirendiautosid on hooajal ehk suvel umbes 180, talvel 80. Koos pika rendi sõidukitega on meil kokku ligikaudu 300 autot, seega hallatav autopark on väga suur. Autod valime vastavalt klientide soovidele. Meil on sõiduautod, maasturid, väikebussid ning tarbesõidukid. Kõik sõidukid, mis vastavad B-kategooria lubadele.

Alates 2016. aastast on meie autopargis autod vähem kui 15 kuud vanad. Vanemate autodega kaasnevad majanduslikult ebamõistlikud kulud ning ebamugavused klientidele. Autopargi keskmine aastane läbisõit on umbes 30 000 kilomeetrit.

 

Kes Eestis üldse autosid rendivad?

Lühirendi sõidukeid rendivad eraisikud, turistid ning viimasel ajal ka ettevõtted. Samuti renditakse autosid asendusautoks remondi perioodiks.

Uue trendina rendivad autosid linnast väljasõitudeks ka pered, kes ise autot igapäevaselt ei kasuta. Kesklinnas elades ja töötades ei ole auto omamine enam esmatähtis.

 

Mis autodega inimesed sõita tahavad?

Rendiauto valikul pööratakse suurt tähelepanu hinnale. Meil on igal hooajal uus valik, suveautode planeerimine algab oktoobris. Talvel eelistatakse rohkem linnamaastureid, näiteks Kia Sportage’it. Talviseid teeolusid arvestades valitakse pigem suurem ning kõrgem auto. Auto valimisel on oluline ka brändi tuntus, inimesed eelistavad näiteks Toyotat ning Škodat, viimasel ajal ka Kiat. 2019. aastat oli meie autopargis esimest korda Mazda. Klientide tagasiside on positiivne.

ABC Rent_Fleet Complete_Man posing with red car

Lühirendi puhul eelistatakse, et valikus oleks uued autod võimalikult odava päevahinnaga. Ettevõtte autopargis võiks kehtida ilmselt sama põhimõte. Lisavarustuses peab olemas olema kõik elementaarne: elektriaknad ees, püsikiirushoidja, kliimaseade. Käigukasti puhul oli meil varem rohkem manuaale, nüüd on vastupidi. Automaatkast on kliendile mugav ja samuti turvalisem valik autopargi haldajale – automaat vahetab käiku optimaalsel ajahetkel ja ei koorma mootorit liialt, seega pikas plaanis aitab auto säilimisele paremini kaasa.

 

300 auto haldamine pole ilmselt lihtne tegevus. Kuidas saate kindlad olla, et kõigil autodel kõik vajalikud tööd ja hooldused tehtud saavad?

See on päris suur töö tõesti. Kaks korda aastas rehvivahetused, rehvide hoiustamine, autopesud, hooldused ja seda kõike kolmesajal autol!

Meil on kindel põhimõte, et selguse mõttes peab nende tegevuste eest vastutama üks kindel inimene, muidu kaob selgus ja mõni töö võib jääda tegemata. ABC Rendi meeskonnas on eraldi autopargi haldur, kes jälgib hoolduseid, rehvivahetusi ja viib autod ka hooldusesse.

Kindlasti aitab ka uudne tehnika autopargi haldamist lihtsamaks teha. Autod annavad näidikuplokis ise märku kui hoolduse aeg läheneb. Fleet Complete’i jälgimissüsteem aitab kõigil autodel silma peal hoida. Kõige olulisem tehnoloogiline abimees on meie enda arendatud platvorm — ABC Rendi autode register. Seal on kirjas iga auto kohta tema VIN-kood, registrinumber, kindlustused, ülevaatused, hooldused ja kõik muud tehtud tööd. Kui ülevaatus lõpetab kehtivuse, annab süsteem sellest märku. Kui autol on remondivajadus, saab selle sinna autode registrisse kirja panna.

ABC Rent_Fleet Complete_ Two men looking at mobile app

Veel väga oluline aspekt on kindlad koostööpartnerid ja kokkulepped. Kõik meie rehvid on ladustatud ühes kohas, kus toimuvad ka rehvivahetused. Pikaajaliste klientidega on tehtud kokkulepped, et nad käivad ise rehvivahetuses ära – nii on kliendile endale ja ka meile mugavam.

Autopargi eest peab vastutama üks kindel inimene.

Kümne aastaga on meil tekkinud hästi toimiv korralduslik pool. Kindlad tegutsemisviisid ja IT-süsteemid toetavad autode haldamist palju. Tänu sellele saame meeskonna väiksena hoida – rendiäri ja autodega tegeleb meil hetkel 3-5 inimest.

 

Mis probleeme suure autopargi haldamine endaga kaasa toob?

Eks algusaastatel oli kogu ülevaate hoidmine ja haldamine keerulisem, polnud veel sissejuurdunud protsesse ja IT-süsteemid ei olnud ka veel nii head kui täna on. Aga need asjad on meil kõik nüüdseks paika loksunud.

Rendiautod pole meil kõik pidevas sõidus. Mõni auto võib seista nädalaid parklas ja siis kipuvad akud tühjaks saama. Otsisime probleemile lahendust, et igasugused seadmed vähem voolu võtaks. Näiteks Fleet Complete’i meeskond tegi korrektuure* jälgimisseadmetes, et autod seisvana harvem oma asukohta edastaks. Nüüd esineb akude tühjenemist hoopis vähem.

* Fleet Complete’i GPS-süsteem jälgib ka sõidukite akupinget. Selle põhjal saab luua automaatse teavituse – kui akupinge hakkab langema, saadab süsteem e-kirja. Loe akupinge languse teavituse kohta lähemalt.

 

Kas suure autopargi puhul on vaja ülevaate hoidmiseks täita ka palju aruandeid?

Suurt aruandlust meil ei ole. Läbisõidud salvestame rendiperioodi lõpus meie autode registrisse. Kui autosid tagastame – lühirendi puhul juhtub see 15 kuu järel – analüüsime veidi põhjalikumalt, kui suured on läbisõidud eri autodel. Selles osas midagi keerulist pole.

ABC Rent_Fleet Complete_ Man with many cars

 

Autod on paljude inimeste ja ettevõtete jaoks tarbeese, mis paratamatult toob kaasa märkimisväärsed väljaminekud. Kuidas hoida suure autopargi puhul kulusid võimalikult madalal?

Kulude madala hoidmise tagab renditöötajate kvaliteetne töö tagastamisel ning väljastamisel, olles seejuures tähelepanelikud autode vigastuste märkamisel. Tasu kahju tekitamise eest tuleb küsida inimeselt, kes konkreetse vigastuse tekitas. Renditöötajad peavad kahjud ja ebasobiva kasutuse õigel ajal avastama.

Autode ja nendega seotud teenuste ostmisel on inimsuhted väga olulised. Oluline ei ole niivõrd auto hind, vaid sõiduki igakuine kulu.

Samas ei saa ka loota, et auto säilib täiesti uueväärsena, sest kõik, mis liigub, see kulub. Kaks aastat kasutatud autot on võimalik rentida igati korras autona, teotades õigeaegselt tehnilisi hooldusi, rehvivahetusi ning iga rendi järgselt pesu. Loomulik kulumine on sõidukite juures tavapärane.

Oluline ei ole niivõrd auto hind, vaid sõiduki igakuine kulu.

 

Suures autopargis on tavaliselt ka palju erinevaid autojuhte. Kuidas suunata neid sõidukeid heaperemehelikult hoidma?

Oleme me oma lepingutingimustesse välja toonud reeglid, kuidas peab autot kasutama. Kõige lihtsam punkt: sõida sõiduautoga tee peal, mitte maastikul. Võiks arvata, et seda ei pea üldse ütlemagi, aga leidub inimesi, kelle arvates võib tavalise autoga igale poole sõita. Tänavapildis on tihti näha, et just valge kaubiku juhid sõidavad nii, nagu oleks Ferrari roolis.

Veel on oluline punkt mõistliku kasutamise nõue. Näiteks raskete ilmaolude korral vältida sügavaid veelompe. Alles paar aastat tagasi oli Tallinnas vihma tõttu suur uputus, kus mitmed autod veelompi sõites välja surid ja paljudel autodel hooga vette sõites numbrimärgid eest lendasid.

ABC Rent_Fleet Complete_ Two Man looking at flyer

Eraldi teema on suitsetamine. Suitsetamine rendiautos ei ole lubatud, sellele järgneb hinnakirjajärgne trahv. ABC Rent ei rendi järgmisele kliendile suitsulõhnalist autot. Lisaks vajab auto seejärel keemilist töötlemist.

 

Kuidas on mõistlik suurt autoparki komplekteerida? Kas tasub võtta kõik autod vaid ühest esindusest – on sel mingeid eeliseid?

Kliendid eelistavad erinevate mudelite valikut. Sellest lähtudes teeme koostööd erinevate sõidukite maaletoojatega.

Kuna ABC Rent sai kunagi alguse Renault’ maaletooja ABC Motorsist, pakkusime esimestel aastatel vaid Renault’ sõiduautosid. Rendiäri puhul on selline ühe margi eelistamine pigem miinuseks, sest inimesed tahavad suuremat valikuvõimalust.

 

Anna soovitusi, mis sõidukeid võiks eelistada kümne ja enama autopargi omamisel?

Auto valikul olulisem on minu arvates millise kütuse baasil auto sõidab. Kulleritel, müügiesindajatel ning teistel suure läbisõiduga ametipostidel oleks soovituslik sõita CNG ehk surugaasi abil. Mul endal oli mõnda aega Volkswagen Passat, mis sõitis CNG’ga, ja Tallinn-Tartu-Tallinn ots läks kütuse mõttes maksma alla 15 euro. CNG tuleb järjest jõulisemalt peale: tanklaid ehitatakse juurde, Tallinnasse tulevad peagi CNG bussid, Tartus on need juba olemas.

Igapäevaselt palju töösõite tehes on kütuse valikul rahakotile oluline mõju!

 

Mida võib-olla ei teata, on see, et CNG tankimisseadmeid saab ka koju või töö juurde paigaldada kui gaasiküte on majas olemas. See on umbes veeboileri suurune seade, mis pumpab kodugaasi otse autopaaki. See võtab küll rohkem aega kui tavaline tankimine, umbes nagu elektriauto laadimine, aga õhtul paned tankima ja hommikuks on täis. Ja gaasi hind tuleb ka soodsam kui päristanklast ostes. CNG-auto on diiselmootoriga masinast veidi kallim, aga vähegi suurema läbisõidu puhul tasub ära. Hoolduskulud on umbes sama suured nagu bensiinimootoriga autol ja mingeid väga keerukaid seadmeid CNG kütusega ei kaasne, seega peaks üsna riskivaba investeering olema.

ABC Rent_Fleet Complete_Two men sitting in a car having conversation-1

Lühemate sõitude puhul ostaks mina bensiinimootoriga auto, sest see on soodsam kui diisel. Diisli kahjuks räägib ka neil sõidukitel olev DPF-filter*, mis lühikeste sõitudega umbe kipub minema.

Elektriauto ei ole endiselt renditeema. Täna veel ei ole ka hübriidautodele renditurul suurt huvi. Meil on valikus hetkel kolm hübriidi, aga pigem eelistatakse ikka bensiinimootoriga autot, see on inimestele tuttavam. Hübriid kogub alles tuntust.

* DPF filtriga oli alles hiljuti hädas ka Brigitte Susanne Hunt ning sellest tehti juttu ka podcastis “Istmesoojendus”, mida saad kuulata siit.

 

Mida tulevik suurte autoparkide haldamisse toob?

Isesõitvad autod on ilmselt väga kauge tulevik, aga lähiajal tahaks kasutusele võtta autoukse võtmeta avamise. Fleet Complete on lubanud antud lahendust lähiajal. Kui mõni klient tahab autot kätte saada näiteks vara hommikul või hilja õhtul, siis ei pea töötaja kohapeale minema autot üle andma, vaid saame auto sobivasse kohta parkida ning klient avab oma telefoni rakendusega autouksed.

Kui sul oleks huvi Fleet Complete’i võtmeta uste avamise lahenduse kohta teada saada, siis võta meiega ühendust:

eesti@fleetcomplete.eu

+372 682 9500

 

 

 

Related Articles