Kui kasutad oma isiklikku sõiduautot töösõitude tegemiseks, siis saab tööandja neid sõite sulle maksuvabalt kompenseerida. Siin artiklis on välja toodud kõik olulised punktid, mida pead isikliku sõiduauto kompensatsiooni kohta teadma.
Isikliku sõiduauto kompensatsioon – kellele ja mis sõitude eest?
Vabariigi Valitsuse 14.07.2006. a määrusega nr 164 kehtestatud korra alusel saab maksta hüvitist sõiduauto kasutamisel tööalaste sõitude puhul:
- töötajale
- ametnikule
- juriidilise isiku juhtimis- või kontrollorgani liikmele
Nagu teema pealkirigi ütleb, siis maksuvabalt saab hüvitada tööalaseid sõite, mis on tehtud sõiduautoga. Puudega isikule võib hüvitada igasuguse mootorsõiduki kasutamise kulud. Sõiduautoks loetakse M1 ja M1G kategooria sõidukeid (kui sul on tavaline sõiduauto või linnamaastur, siis see kuulub üldjuhul just neisse kategooriatesse). Sõiduauto, millega ametisõite tehakse, ei tohi kuuluda tööandjale ega olla tema valduses (muidu ei oleks ju tegu isikliku sõiduauto kompensatsiooniga). ametisõitude tegija ei pea ise olema auto omanik, tuleb lihtsalt tõendada selle kasutusõigust. Seega võib hüvitist küsida auto kohta, mis on näiteks liisingufirma või elukaaslase omanduses ja sina oled registreeritud auto kasutajana või on sul volikiri auto kasutamiseks.
Maksuvaba hüvitist saab maksta tööalaste sõitude eest, näiteks teekond kontorist kliendi juurde või objektile. Kodust tööle ja tagasi sõit üldjuhul ametisõit ei ole, välja arvatud juhul kui töötaja elab kuskil sügaval metsa sees ja jalgsi/ühistranspordiga kuluks ebamõistlikult kaua aega tööle jõudmiseks. Kui sa elad Tallinnas ja töökoht asub linna teises otsas, siis on kodust tööle sõit siiski erasõit.
Piirmäärad – kui palju saab maksuvabalt isikliku sõiduauto kompensatsiooni?
Hüvitamise aluseks on sõidupäeviku pidamine, ehk kõik ametisõidud tuleb süstemaatiliselt kirja panna. See jääb nii ka pärast plaanitavat seadusemuudatust. Kui sõidupäevikut ei peeta, tekib ettevõttele maksurisk, sest on tõendamata, mille eest maksuvaba hüvitist maksti. Sõidupäeviku alusel saab hüvitada töösõite kuni 30 senti kilomeetri kohta, kuid mitte rohkem kui 335 eurot ühes kalendrikuus tehtud sõitude eest. Ametisõitude kompensatsiooni ei pea maksma iga kuu, võib terve aasta sõitude kompensatsiooni tagantjärele välja maksta, aga siis tuleb jälgida, et kompensatsioon kalendrikuu kohta ei ületaks lubatud piirmäärasid. Kui kalendrikuu kohta makstakse rohkem kui 335 eurot, arvestatakse ületatud mahtu erisoodustusena ja sellelt tuleb tasuda maksud.
Muide, 30 senti kilomeetri kohta on maksimaalne piirmäär, iga ettevõte võib kehtestada ka madalama kilomeetri hinna, peaasi, et summa kokku ei ületaks 335 eurot kalendrikuus. 30-sendise kilomeetri hinna puhul saab igas kuus maksuvabalt hüvitada 1116,7 kilomeetrit ametisõite, 20-sendise kilomeetri hinna puhul aga 1675 kilomeetrit. Muid kulusid (kütus, remont) maksuvabalt kompenseerida ei saa – 30 senti kilomeetri kohta peaks kompenseerima kõik sõiduga seonduvad kulud.
Tööreiside puhul on tööandjal võimalik valida, kas töötaja isikliku sõiduauto kasutamine lähetusel hüvitatakse töölähetuse määruse alusel (ehk kuludokumentide alusel ilma maksimaalse maksuvaba piirmäärata) või sõiduauto määruse alusel (sõidupäeviku olemasolul maksimaalselt maksuvabalt 335 eurot kuus). Mõlemat varianti kasutada ei saa, tuleb valida üks.
Kuidas sõidupäevikut täita?
Alates 01.09.2014 on võimalik maksuvaba hüvitist maksta ainult siis, kui töösõitude kohta peetakse arvestust, ehk täidetakse sõidupäevikut.
Sõidupäevik peab sisaldama sõiduautot kasutava isiku andmeid, sõiduauto riikliku registrimärgi andmeid, iga sõidu läbisõidumõõdiku alg- ja lõppnäitu, kuupäeva ning eesmärki.
Sõidupäeviku täitmise variante on mitu. Sa võid kõik sõidud Exceli tabelisse või vihikusse kirja panna. Et selline käsitsi täidetud päevik korrektne oleks, tuleb igat sõitu alustades ja lõpetades vaadata ja endale kirja panna läbisõidumõõdiku näit. Samuti tasub sellist päevikut iga päev täiendada – kui päevikut alles kuu lõpus täitma asud, siis on kindlasti mõned sõidud meelest läinud ja tabelis leidub ebatäpsusi.
Lihtsam viis sõidupäevikut täita, on kasutada Ecofleeti, mille GPS-kontroller jälgib pidevalt auto asukohta ning salvestab kõik tehtud sõidud. Sinul on vaja vaid sõidud üle vaadata ning märkida, millised neist olid ametisõidud ning lisada selgitus. Süsteemi võib täielikult automatiseerida, määrates ära kindlad ametisõidu teekonnad või tööaja.
Ecofleeti saab sõidupäeviku täitmiseks kasutada ka ilma auto GPS-kontrollerita. Nutirakenduse abil saab vajalikul hetkel telefoni teekonda jälgima panna ning pärast on kõik salvestatud sõidud süsteemis olemas.
Samal teemal: