Autoveonduse tulevik – veok kui teenus!?

Tänapäeva veokid saadavad andmekeskustesse hulgaliselt andmeid, mida õigesti kasutades saab luua uusi asjade interneti lahendusi ja ärimudeleid. Mida see täpselt endast kujutab ja kas telemaatika abil võiks ettevõtte käivet kasvatada? Fleet Complete’i strateegiadirektor Sandeep Kar rääkis autoveonduse otsustajafoorumi (EXEX’i) raames sellest lähemalt. Panime mõned tema mõtted kirja. Ettekande salvestust saate järele vaadata SIIT

Viimased sada aastat on veoauto olnud lihtsalt toode. Pärast veoki soetamist oli omaniku otsustada, mida ta oma uue ostuga peale hakkab. Rangete regulatsioonide ja autoveonduse digitaliseerimise taustal ei lõppe tootja ja ostja suhe enam peale tehingut. Seega veoki omamise kogukulu koosneb ostuhinnast ja ülalpidamiskuludest. Veoki hind sõltub tootjast, kuid ülalpidamiskulude vähendamiseks saab telemaatika appi tulla. Veoauto omamisega kaasneb hulk teenuseid, nagu logistika, turvalisus, diagnostika, mida saab telemaatikalahenduste abil efektiivsemalt korraldada.

Ühendriikides ja Euroopas on suurimateks kuludeks juhtide palkamine, kütus, liising, teenindus, tollid, rehvid ning kindlustus. Telemaatika abil saab näiteks tuvastada, kus on odavam tankida, kuidas optimaalselt kasutada haagises olevat ruumi või kuidas vältida liiklusummikuid? Erinevad sõidustiili jälgimise lahendused aitavad koolitada juhte ja parandada nende käitumisharjumisi. Seeläbi väheneb kütusekulu ja suureneb veoki eluiga. Diagnostika abil on võimalik reaalajas tuvastada rikkeid, mis tähendab, et teenindusele ja parandustöödele kuluv aeg lüheneb. Samuti saab kõiki andmeid kasutada, et luua uusi nutikaid teenuseid ja infrastruktuure. 

Kujutlege ette järgnevat olukorda, teie ettevõtte veok on jäänud mootoririkke tõttu teele ja te peate veoki remonti toimetama. Tahate olla kindel, et rike saaks võimalikult ruttu parandatud ja et kaubavedu ei peatuks liiga kauaks. Siinkohal saavad telemaatikalahendused appi tulla, et olemasolevate andmete põhjal leida võimalusi, kus kohas oleks veokit kõige soodsam ja kiirem remontida. Remonditöökoda saab omakorda koheselt informatsiooni rikke kohta ja saab hakata ettevalmistusi tegema, et veoki saabudes koheselt remonditöödega alustada. 

Sandeep kommenteeris tulevikusuundi järgnevalt: „Mitmed tööstused on digitaalse transformatsiooni juba läbinud ja seetõttu võib julgelt ennustada kommertsveonduse arengu järgmisi etappe. Usun, et järgneva kümne aasta jooksul saab teenusest juba lahendus. Veoauto asub lahendama tööstuse murekohti, nagu tööjõu ehk juhtide puudus, marsruutide ja laadungite optimeerimine. Tänu erinevatele anonümiseeritud andmete kogumisele saame luua klientidele personaliseeritud erilahendusi ja aidata autotootjatel välja töötada nutikaid erilahendusi.“

Ehkki mõned suurandmete analüüsil pakutavad teenused tunduvad tänase päeva kontekstis veel uskumatud, siis telemaatika aitab juba praegu ettevõtetel veoki ülalpidamiskulusid vähendada. Lahendused nagu sõidustiili jälgimine, automaatsed meeldetuletused hoolduste kohta, kütusekulu jälgimine ja automaatne tahhograafiandmete allalaadimine aitavad veofirmadel juba täna oma tööd efektiivsemalt korraldada.  

Loe lähemalt ka meie ühendatud autode platvormi CONNVEX kohta: www.connvex.com 

 

Related Articles